Historiskt sett har svenska bilägare stått inför valet mellan dubb eller dubbfritt när vinterkylan knackar på dörren. Men sedan 2019 har ett nytt alternativ introducerats i Sverige: året runt-däck. Trots att dessa däck blir allt vanligare har nyliga tester utförda av Folksam i samarbete med Statens Väg- & Transportforskningsinstitut (VTI) avslöjat betydande säkerhetsproblem.
Vintertest avslöjar brister
Året runt-däckens bromssträckor på is och snö visade sig vara upp till 50 procent längre än de för nordiska dubbfria vinterdäck. Dessa uppgifter kan få bilägare att tänka om, särskilt med tanke på att många förmodligen överväger året runt-däck just för att de ses som ett mer praktiskt alternativ.
Testerna visade att bromssträckan på is var 20-50 procent längre för året runt-däcken jämfört med det nordiska dubbfria referensdäcket. När det kommer till snöiga vägar var året runt-däcken något bättre, men bromssträckan var ändå 8-40 procent längre.
Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam, kommenterade resultaten: ”Även om det går att hitta enstaka året runt-däck med relativt bra egenskaper på snö så är skillnaden mellan olika året runt-däck stor. På is visar året runt-däcken på stora skillnader och har generellt mycket sämre bromsegenskaper än nordiska vinterdäck.”
Dubbfritt blir allt populärare
De senaste tio åren visar att allt fler bilägare i Sverige väljer dubbfria däck, vilket bidrar till minskade partikelutsläpp och mindre buller. Även om dubb fortfarande har överhanden på isiga underlag, har teknologiska framsteg gjort att dubbfria däcks prestanda har förbättrats.
Viktiga råd till bilägare
Med tanke på resultaten av dessa tester betonar Ydenius vikten av att bilägare är medvetna om riskerna med att använda året runt-däck under vintern. För de flesta bilägare i Sverige, med tanke på det varierande vägunderlaget, rekommenderas nordiska vinterdäck som ett bättre alternativ.
Till dem som fortfarande funderar på året runt-däck säger Ydenius: ”Däckens prestanda är en viktig länk i kritiska situationer när du som förare eller bilens egna hjälpsystem kan behöva så bra friktion som möjligt för att undvika en olycka.”
Folksam rekommenderar att bilägare är extra försiktiga vid valet av året runt-däck, tar del av konsumenttester och ser till att däcket har snögreppsmärkningen (3PMSF) för att få användas som vinterdäck.